ΦΟΡΤΙΖΩ ΠΑΝΤΟΥ

ΦΟΡΤΙΖΩ ΠΑΝΤΟΥ

ΦΟΡΤΙΖΩ ΠΑΝΤΟΥ

Αντικείμενο της Δράσης

Αντικείμενο της παρούσας δράσης είναι η παροχή οικονομικών κινήτρων για την προμήθεια και εγκατάσταση δημοσίως προσβάσιμων σταθμών φόρτισης Η/Ο, που τροφοδοτούνται από ηλεκτρική ενέργεια παραγόμενη από Α.Π.Ε., σε βασικές αστικές και περιαστικές τοποθεσίες και σημεία ενδιαφέροντος (όπως αεροδρόμια, αυτοκινητόδρομους, λιμένες και χώρους στάθμευσης), με σκοπό την ανάπτυξη της σχετικής αγοράς. Προς το σκοπό αυτό, στην παρούσα καθορίζονται:

  • οι όροι,
  • οι προϋποθέσεις,
  • η διαδικασία συμμετοχής, υποβολής και αποδοχής αιτήσεων,
  • o μηχανισμός υλοποίησης,
  • o μηχανισμός πιστοποίησης της επίτευξης του στόχου σχετικά με την κλιματική αλλαγή,
  • το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης της δράσης,
  • καθώς και κάθε άλλο θέμα σχετικό με την εφαρμογή της δράσης «Φορτίζω παντού».

Σκοπός της δράσης

Σκοπός της δράσης «ΦΟΡΤΙΖΩ ΠΑΝΤΟΥ», είναι η εγκατάσταση περισσότερων από 8000 δημοσίως προσβάσιμων σημείων επαναφόρτισης Η/Ο (300000 kW ως αθροιστική εγκατεστημένη ισχύς των σημείων αυτών) σε ολόκληρη την ελληνική επικράτεια, συμπεριλαμβανομένων αστικών, περιαστικών περιοχών καθώς και άλλων σημείων ενδιαφέροντος κατά μήκος αυτοκινητοδρόμων, εντός λιμένων, αερολιμένων, κ.λπ.

Ως εκ τούτου η παρούσα δράση στοχεύει στην παροχή οικονομικής στήριξης για επενδύσεις που θα συμβάλλουν στην οικονομική και κοινωνική ανθεκτικότητα, στις ασφαλείς και βιώσιμες μεταφορές και στην καθαρή, αποδοτική παραγωγή και χρήση ενέργειας, μέσω της ενίσχυσης δημοσίως προσβάσιμων υποδομών επαναφόρτισης Η/Ο ανά την Επικράτεια, οι οποίες τροφοδοτούνται με ενέργεια παραγόμενη από Α.Π.Ε., με σκοπό τη δημιουργία ενός βασικού δικτύου (κορμού) δημόσιας φόρτισης Η/Ο στη χώρα, με τη μέγιστη γεωγραφική και πληθυσμιακή κάλυψη, αλλά και την εξασφάλιση υγειούς ανταγωνισμού.

Δικαιούχοι και εξαιρούμενοι ενισχύσεων

Δικαιούχοι των ενισχύσεων, που χορηγούνται με βάση το παρόν καθεστώς είναι οι φορείς επενδύσεων που είναι εγκατεστημένοι ή έχουν υποκατάστημα στην ελληνική Επικράτεια κατά τη χρονική στιγμή καταβολής της ενίσχυσης και έχουν μία από τις ακόλουθες μορφές:

α. Εμπορικές εταιρείες και ατομικές επιχειρήσεις,

β. Συνεταιρισμοί,

γ. Κοινωνικές Συνεταιριστικές Επιχειρήσεις (Κοιν.Σ.Επ.), Αγροτικοί Συνεταιρισμοί (ΑΣ), Ομάδες Παραγωγών (Ο.Π.), Αστικοί Συνεταιρισμοί, Αγροτικές Εταιρικές Συ-

μπράξεις (Α.Ε.Σ.)

δ. Κοινοπραξίες που ασκούν εμπορική δραστηριότητα,

ε. Δημόσιες και Δημοτικές επιχειρήσεις και θυγατρικές τους, εφόσον:

  • δεν τους έχει ανατεθεί η εξυπηρέτηση δημόσιου σκοπού,
  • δεν έχει ανατεθεί από το κράτος αποκλειστικά σε αυτούς η προσφορά υπηρεσιών,
  • δεν επιχορηγείται η λειτουργία τους με δημόσιους πόρους για το διάστημα τήρησης των μακροχρόνιων υποχρεώσεων.

Oι δικαιούχοι της ενίσχυσης διακρίνονται σε δύο κατηγορίες:

  • Κατηγορία δικαιούχων Ι:

Δικαιούχοι οι οποίοι (α) θα έχουν την κυριότητα του ενισχυόμενου σταθμού φόρτισης Η/Ο, (β) θα έχουν την κυριότητα ή νόμιμο δικαίωμα αποκλειστικής χρήσης των χώρων εγκατάστασης του σταθμού φόρτισης Η/Ο και (γ) θα έχουν συνάψει σύμβαση με Φ.Ε.Υ.Φ.Η.Ο. εγγεγραμμένο στο Μ.Υ.Φ.Α.Η., για την εκπροσώπηση του σταθμού αυτού, σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 4710/2020, για χρονικό διάστημα τουλάχιστον πέντε (5) ετών.

  •  Κατηγορία δικαιούχων ΙΙ:

Δικαιούχοι οι οποίοι (α) θα έχουν την κυριότητα του ενισχυόμενου σταθμού φόρτισης Η/Ο και

(β) θα λειτουργούν οι ίδιοι ως φορείς εκμετάλλευσης υποδομών φόρτισης Η/Ο (Φ.Ε.Υ.Φ.Η.Ο.) εγγεγραμμένοι στο Μ.Υ.Φ.Α.Η, σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 4710/2020.

Οι δικαιούχοι κατηγορίας ΙΙ, ήτοι φορείς εκμετάλλευσης υποδομών επαναφόρτισης Η/Ο (Φ.Ε.Υ.Φ.Η.Ο.) θα πρέπει είτε (α) να είναι κύριοι και του χώρου εγκατάστασης των σταθμών φόρτισης Η/Ο είτε (β) να έχουν συνάψει μακροχρόνια σύμβαση τουλάχιστον πέντε (5) ετών για την παραχώρηση πλήρους και ακώλυτης χρήσης με τους κύριους ή έχοντες νόμιμο δικαίωμα αποκλειστικής χρήσης των χώρων εγκατάστασης των σταθμών φόρτισης Η/Ο.

Στην περίπτωση που ο αιτών - δικαιούχος της ενίσχυσης είναι διαφορετικό νομικό πρόσωπο από τον κύριο/έχοντα νόμιμο δικαίωμα αποκλειστικής χρήσης των χώρων εγκατάστασης του σταθμούφόρτισης Η/Ο, η όποια δαπάνη προκύψει για την εγκατάσταση του σταθμού από τον δεύτερο, συμπεριλαμβανομένης τυχόν δαπάνης για τη σύνδεσή του σταθμού με το δίκτυο παροχής ηλεκτρικής ενέργειας, θα πρέπει τελικά να επιβαρύνει τον πρώτο, προκειμένου να δύναται να συμπεριληφθεί στις επιλέξιμες για ενίσχυση δαπάνες του αιτούντος-δικαιούχου. Στην περίπτωση αυτή θα πρέπει να αποδεικνύεται, με σχετική συμφωνία και παραστατικά-αποδεικτικά ότι ο αιτών-δικαιούχος της ενίσχυσης ανέλαβε και επωμίσθηκε εξολοκλήρου τις σχετικές δαπάνες που είχε αρχικά καταβάλει ο κύριος/έχων νόμιμο δικαίωμα αποκλειστικής χρήσης του χώρου.

Οι Ο.Τ.Α. Α’ ή Β’ βαθμού δεν αποτελούν δικαιούχους της δράσης.

Χωροθέτηση των επιλέξιμων για λήψη ενίσχυσης δημοσίως προσβάσιμων σταθμών φόρτισης Η/Ο

Οι ενισχύσεις της παρούσας δράσης παρέχονται στους δικαιούχους του άρθρου 6 της παρούσης, αποκλειστικά για την ανάπτυξη δημοσίως προσβάσιμων σταθμών φόρτισης Η/Ο, δηλαδή σταθμών φόρτισης Η/Ο που δεν προορίζονται αποκλειστικά ή κυρίως για χρήση μόνο από τον δικαιούχο αλλά παρέχουν ηλεκτρική ενέργεια με άνευ διακρίσεων πρόσβαση στο ευρύ κοινό, μεταξύ άλλων όσον αφορά τα τιμολόγια, τις μεθόδους εξακρίβωσης ταυτότητας και πληρωμής και άλλους όρους και προϋποθέσεις χρήσης. Ειδικότερα οι επιλέξιμοι για λήψη ενίσχυσης σταθμοί φόρτισης Η/Ο διακρίνονται σε δύο κατηγορίες, βάσει του χώρου εγκατάστασής τους, όπως διαχωρίζονται στον παρακάτω πίνακα:

Πίνακας 1. Κατηγορίες βάσει χώρου εγκατάστασης

Κατηγορίες βάσει χώρου εγκατάστασης

Υπο-κατηγορίες

βάσει χώρου εγκατάστασης

Περιγραφή

Κατηγορία Α

 

Δημοσίως προσβάσιμοι σταθμοί φόρτισης Η/Ο σε χώρους αρμοδιότητας Ο.Τ.Α. Α’ βαθμού που περιλαμβάνονται σε Σχέδια Φόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων (Σ.Φ.Η.Ο.)

Κατηγορία Β

 

Δημοσίως προσβάσιμοι σταθμοί φόρτισης Η/Ο εκτός Σ.Φ.Η.Ο. (χώροι με δημόσια πρόσβαση εκτός της Κατηγορίας Α)

 

Υποκατηγορία Β.1

Δημοσίως προσβάσιμοι σταθμοί φόρτισης Η/Ο επί των αξόνων του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών (ΔΕΔ-Μ)

 

Υποκατηγορία Β.2

Δημοσίως προσβάσιμοι σταθμοί φόρτισης Η/Ο σε λοιπούς χώρους

Προϋπολογισμός της δράσης

Η δράση «ΦΟΡΤΙΖΩ ΠΑΝΤΟΥ» χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, και ειδικότερα από του ΠΔΕ του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΣΑΤΑ 075) και υλοποιείται σύμφωνα με τις διαδικασίες και τους όρους που περιγράφονται στην Πρόσκληση.

Το ύψος της συνολικής ενίσχυσης που θα διατεθεί για τη δράση ανέρχεται σε εβδομήντα εννιά εκατομμύρια επτακόσιες ενενήντα χιλιάδες ευρώ [79.790.000 €] και επιμερίζεται σε δύο πυλώνες:

α. ποσό είκοσι εννιά εκατομμυρίων εννιακοσίων είκοσι μία χιλιάδων διακοσίων πενήντα ευρώ (29.921.250€) θα διατεθεί για την υλοποίηση Σχεδίων Φόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων (Σ.Φ.Η.Ο.) σε χώρους αρμοδιότητας Ο.Τ.Α. Α’ βαθμού, μετά από προκήρυξη διαγωνισμού/-ών παραχώρησης μέσω ανταγωνιστικής διαδικασίας (Κατηγορία Α ανωτέρω),

β. ποσό σαράντα εννιά εκατομμυρίων οχτακοσίων εξήντα οκτώ χιλιάδων επτακοσίων πενήντα ευρώ (49.868.750€) θα διατεθεί για την εγκατάσταση δημοσίως προσβάσιμων σταθμών φόρτισης Η/Ο σε δημοσίως προσβάσιμους χώρους οι οποίοι δεν τελούν υπό την αρμοδιότητα Ο.Τ.Α Α’ βαθμού (Κατηγορία Β ανωτέρω).

Ο συνολικός προϋπολογισμός της παρούσας δράσης κατανέμεται ως ακολούθως:

Πίνακας 2. Συνολικός Προϋπολογισμός Δράσης

Κατηγορίες Επενδύσεων

Προϋπολογισμός

Κατηγορία Α:

Σχέδια Φόρτισης

Ηλεκτρικών Οχημάτων

29.921.250 €

Κατηγορία Β:

Λοιποί Δημοσίως

Προσβάσιμοι Χώροι

49.868.750 €

Υποκατηγορία Β.1

14.960.625 €

Υποκατηγορία Β.2

34.908.125 €

Έναρξη και Διάρκεια της δράσης

Η ημερομηνία έναρξης υποβολής αιτήσεων θα είναι η 11/05/2023, ενώ η διάρκεια υποβολής αιτήσεων στο πλαίσιο της σχετικής δράσης θα είναι έως και την 31η Απριλίου 2024.

Η διάρκεια αυτή μπορεί να συντμηθεί στην περίπτωση που οι διαθέσιμοι πόροι καλυφθούν πριν την ως άνω ημερομηνία.

Καταληκτική ημερομηνία για την ολοκλήρωση του έργου (φυσικού αντικειμένου) και την καταχώριση των περιλαμβανομένων σε αυτό σταθμών φόρτισης Η/Ο στο Μ.Υ.Φ.Α.Η., ορίζεται η 31η Οκτωβρίου 2025.

Επιλεξιμότητα δαπανών, προϋπολογισμού, σταθμών φόρτισης Η/Ο ανά κατηγορία χώρου και ένταση ενίσχυσης

Οι επιλέξιμες δαπάνες για την ανάπτυξη δημοσίως προσβάσιμων σταθμών φόρτισης Η/Ο, για τις οποίες χορηγούνται ενισχύσεις, με την επιφύλαξη ειδικότερων όρων και προϋποθέσεων που προβλέπονται στην παρούσα, δύνανται να καταλαμβάνουν τις κατηγορίες του Πίνακα 3 κατωτέρω. Οι δαπάνες αυτές κατατάσσονται σε τρεις βασικές κατηγορίες επιλέξιμων δαπανών :

Πίνακας 3.Κατηγορίες Επιλέξιμων Δαπανών

Α/Α

Βασικές Κατηγορίες Επιλέξιμων Δαπανών και Επιμέρους κατηγορίες επιλέξιμων δαπανών

 

Βασική Κατηγορία Επιλέξιμης Δαπάνης Ι: Κόστος εξοπλισμού σταθμού φόρτισης Η/Ο

Ι

Επιμέρους κατηγορίες

επιλέξιμων δαπανών Ι

1. Κόστος καινούριου εξοπλισμού του σταθμού φόρτισης Η/Ο συμπεριλαμβανομένου του σχετικού τεχνικού εξοπλισμού και εξοπλισμού που διασφαλίζει την ευφυή ετοιμότητα του σταθμού και του απαραίτητου λογισμικού λειτουργίας του.

ΙΙ

Βασική Κατηγορία Επιλέξιμης Δαπάνης ΙΙ : Κόστος εργασιών εγκατάστασης σταθμού φόρτισης Η/Ο

 

Επιμέρους κατηγορίες επιλέξιμων δαπανών ΙΙ

1. Κατασκευαστικές/οικοδομικές εργασίες για την εγκατάσταση και θέση σε λειτουργία του σταθμού φόρτισης Η/Ο.

2. Εκπόνηση ηλεκτρολογικής μελέτης για την εγκατάσταση του σταθμού φόρτισης Η/Ο.

3. Δαπάνες διαμόρφωσης χώρου στάθμευσης και περιβάλλοντα χώρου καθώς και βοηθητικός εξοπλισμός (περιφράξεις, φωτισμός, συστήματα ασφαλείας, στέγαστρο, βοηθητικός φωτισμός, προστατευτικές μπάρες του σταθμού, αισθητήρες στάθμευσης, κ.α. ).

4. Σήμανση του σταθμού φόρτισης Η/Ο και τοποθέτηση πινακίδας (συμπεριλαμβάνεται και η αφίσα του Μηχανισμού Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας) και διαγράμμιση θέσης.

5. (Σε περίπτωση σύνδεσης σταθμού φόρτισης στη Μέση Τάση) Δαπάνες εργασιών και προμήθειας εξοπλισμού για νέο Υποσταθμό Μέσης Τάσης (Υ/Σ ΜΤ) ή εκσυγχρονισμό υφιστάμενου Υ/Σ ΜΤ σε περίπτωση επαύξησης της εγκατεστημένης ισχύος του.

ΙΙΙ

Βασική Κατηγορία Επιλέξιμης Δαπάνης ΙΙΙ : Κόστος σύνδεσης του σταθμού φόρτισης Η/Ο με το δίκτυο

Επιμέρους κατηγορίες επιλέξιμων δαπανών ΙΙΙ

1. Δαπάνες για τη σύνδεση σταθμών φόρτισης Η/Ο σε νέα παροχή ή μέσω επαύξησης υφιστάμενης παροχής του δικτύου.

Ένταση Ενίσχυσης

Σταθμοί φόρτισης Η/Ο της Κατηγορίας Α

Η μέγιστη ένταση της ενίσχυσης, που μπορεί να λάβει ένας Παραχωρησιούχος ως δικαιούχος της παρούσας δράσης, εξαρτάται από τον πληθυσμό του ΟΤΑ Α’ βαθμού, στους χώρους αρμοδιότητας του οποίου θα αναπτυχθούν οι εν λόγω σταθμοί φόρτισης Η/Ο, σύμφωνα με τον Πίνακα 4:

Πίνακας 4. Ανώτατα Ποσοστά Ενισχύσεων βάσει Πληθυσμού Δήμου για Σταθμούς Φόρτισης Η/Ο Κατηγορίας Α

Εύρος Πληθυσμού Δήμου

Ανώτατο ποσοστό ενίσχυσης

Άνω των 100000 κατοίκων

50%

Από 30000 έως 100000 κατοίκους

60%

Κάτω των 30000 κατοίκων

70%

Το τελικό ύψος της ενίσχυσης για την ανάπτυξη των σταθμών φόρτισης Η/Ο καθορίζεται με βάση τη Σύμβαση Παραχώρησης που έχει υπογραφεί μεταξύ Αναθέτουσας Αρχής και Παραχωρησιούχου, ο οποίος δύναται να αποτελεί Δικαιούχο του προγράμματος. Το μέγιστο ποσό (σε ευρώ) της ενίσχυσης δεν επιτρέπεται να υπερβαίνει το ποσό που προκύπτει από την εφαρμογή του ανώτατου ποσοστού ενίσχυσης του παραπάνω πίνακα επί του πραγματικού κόστους επένδυσης (capex) του Παραχωρησιούχου, όπως αυτό αναφέρεται στην προσφορά του.

Σταθμοί φόρτισης Η/Ο της Κατηγορίας Β

Για τους σταθμούς φόρτισης Η/Ο που υπάγονται στην Κατηγορία Β, το ποσοστό ενίσχυσης καθορίζεται με βάση το μέγεθος της εταιρίας που υποβάλλει το αίτημα ενίσχυσης καθώς και την Περιφέρεια/Περιφερειακή Ενότητα στην οποία πρόκειται να εγκατασταθεί ο σταθμός.

Για περισσότερες πληροφορίες, επικοινωνήστε μαζί μας.