ΑΤ 06

ΑΤ 06 «Αστική Αναζωογόνηση»

Αντώνης Τρίτσης ΑΤ 06 «Αστική Αναζωογόνηση»

ΑΤ06: Αστική Αναζωογόνηση

Οι προτάσεις που θα υποβληθούν στο πλαίσιο της παρούσας πρόσκλησης αφορούν σε περιοχές αρμοδιότητας και ακινήτων ιδιοκτησίας των δικαιούχων (ή παραχωρημένης ακίνητης περιουσίας σε αυτούς για διάστημα τουλάχιστον 15 ετών μετά και την οριστική παραλαβή του έργου), συμβάλλοντας στη βιώσιμη ανάπτυξη με περιβαλλοντικό πρόσημο, στην ποιότητα ζωής και στην ενίσχυση της διοίκησης και της τοπικής οικονομίας.

Στις περιοχές εκτός αστικού ιστού προβλέπονται τα κατωτέρω Μέτρα:

Μέτρο Ι: Διατήρηση και προστασία του περιβάλλοντος και προώθηση της αποδοτικής χρήσης των πόρων.

Μέτρο ΙΙ: Προσαρμογή στην Κλιματική Αλλαγή, Πρόληψη και Διαχείριση Κινδύνων.

Μέτρο ΙΙΙ: Ανάδειξη και προστασία περιοχών πλησίον αρχαιολογικών χώρων, προστατευόμενων περιοχών, διατηρητέων μνημείων και μνημείων πολιτιστικής κληρονομιάς.

Τα ανωτέρω Μέτρα Ι-ΙΙ-ΙΙΙ, ειδικότερα αφορούν σε:

  • Δράσεις προστασίας, προβολής και ανάδειξης προστατευόμενων περιοχών. Ενδεικτικά, δράσεις που προωθούν την εφαρμογή των Οδηγιών 92/43/ΕΟΚ και 2009/147/ΕΚ για τη διατήρηση και βελτίωση των φυσικών οικοτόπων καθώς και της άγριας πανίδας και χλωρίδας και περί της διατηρήσεως των αγρίων πτηνών και τη διαχείριση, παρακολούθηση και προστασία ειδών και τύπων οικοτόπων κοινοτικού και εθνικού ενδιαφέροντος.

  • Δράσεις ορθολογικής δασικής διαχείρισης των προστατευόμενων περιοχών, με μικρής κλίμακας τεχνικά έργα υποδομών, προμήθεια εξοπλισμού και ήπιες παρεμβάσεις για την αντιπυρική προστασία και διαχείριση των εν λόγω προστατευόμενων περιοχών, τοποθέτηση τεχνητών εμποδίων-μπαρών, μεταφορά επισκεπτών σύμφωνα με τη φέρουσα ικανότητα της περιοχής, τοποθέτηση ανθεκτικών πινακίδων σήμανσης κ.α.

  • Δράσεις ορθολογικής διαχείρισης οικοσυστημάτων (διάνοιξη μονοπατιών και δημιουργία θέσεων θέασης και ανάπαυσης, προμήθεια και εγκατάσταση υδατοδεξαμενών εντός δασικών εκτάσεων, έλεγχος της κυκλοφορίας οχημάτων, εκσυγχρονισμός ή/και κατασκευή πυροφυλακίων και παρατηρητηρίων, σήμανση για βαθμό επικινδυνότητας πυρκαγιάς, επικοινωνιακός εξοπλισμός για πυροπροστασία, θερμικές κάμερες παρακολούθησης, διαχείριση βιομάζας κ.α.).

  • Δράσεις αποκατάστασης οικοσυστημάτων που έχουν υποβαθμιστεί από ανθρώπινη δραστηριότητα ή/και φυσικά αίτια (δράσεις για την αύξηση της διάρκειας παρουσίας και της ποσότητας νερού ή/και της ποιότητας νερού σε μικρούς υγροτόπους που κινδυνεύουν συνήθως από την υποβάθμιση, δράσεις δεντροφύτευσης σε δασικά συστήματα με μειωμένη πυκνότητα με πυράντοχα/βραδύκαυστα φυτά κ.α.).

  • Δράσεις ανάδειξης και προστασίας περιοχών πλησίον αρχαιολογικών χώρων, προστατευόμενων περιοχών, διατηρητέων μνημείων και μνημείων πολιτιστικής κληρονομιάς σε συνάφεια με αυτές. Δράσεις σε σχέση με πλέγμα διαδρομών ιστορικού, περιβαλλοντικού ή πολιτιστικού χαρακτήρα.

  • Δράσεις για εκσυγχρονισμό υποδομών διαχείρισης λυμάτων, ομβρίων και δικτύων άρδευσης, δράσεις αξιοποίησης των επεξεργασμένων λυμάτων και ομβρίων για επαναχρησιμοποίησή τους για άρδευση ή/και πυρόσβεση.

Στις περιοχές εντός αστικού ιστού προβλέπονται τα κατωτέρω Μέτρα:

Μέτρο ΙV: Παρεμβάσεις αναβάθμισης, εκσυγχρονισμού, αποκατάστασης και επανάχρησης για την αξιοποίηση της δημοτικής περιουσίας.

Μέτρο V: Δράσεις και παρεμβάσεις βιώσιμης και ολοκληρωμένης ανάπτυξης των αστικών περιοχών και του οικιστικού περιβάλλοντος.

Οι προτάσεις των ανωτέρω Μέτρων ΙV και V πρέπει να αφορούν σε: εμβληματικά κτίρια, τοπόσημα, κτιριακές υποδομές, πάρκα, μεγάλους ελεύθερους χώρους/ακίνητα κ.α., ειδικότερα αφορούν σε:

  • Αξιοποίηση και επανάχρηση του κτιριακού αποθέματος μέσω παρεμβάσεων αναβάθμισης και εκσυγχρονισμού, αρχιτεκτονικής αξίας ή/και πολιτιστικού ενδιαφέροντος, που βρίσκεται σε σημαντική θέση σε σχέση με πλέγμα διαδρομών ιστορικού, περιβαλλοντικού ή πολιτιστικού χαρακτήρα.

  • Παρεμβάσεις αποκατάστασης ή/και αναβάθμισης περιβαλλοντικά τραυματισμένων τοπίων, υποβαθμισμένων εκτάσεων, ανεγέρσεις και παρεμβάσεις δημιουργίας ή/και αναβάθμισης υποδομών σε περιοχές περιβαλλοντικού, πολιτιστικού, ιστορικού και κοινωνικού ενδιαφέροντος.

  • Παρεμβάσεις βελτίωσης του αστικού περιβάλλοντος, την ανάπλαση οικιστικών ενοτήτων, την αναζωογόνηση και ανασυγκρότηση περιοχών, τη μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και την προώθηση μέτρων για τον περιορισμό του θορύβου.

  • Παρεμβάσεις βελτίωσης του μικροκλίματος μέσω κατασκευής υποδομών για την ανάπτυξη πολιτιστικών, αθλητικών και περιβαλλοντικών δραστηριοτήτων, διαμορφώσεων υπαίθριων χώρων εκδηλώσεων και αναψυχής, υπόγειων χώρων στάθμευσης οχημάτων, και μέσω ανάπτυξης δικτύου μονοπατιών και ποδηλατοδρόμων εντός των περιοχών αυτών.

  • Παρεμβάσεις που αφορούν στη δημιουργία ή/και αναβάθμιση και εκσυγχρονισμό υποδομών σε περιοχές αυξημένου περιβαλλοντικού, πολιτιστικού και κοινωνικού ενδιαφέροντος, στην αναβάθμιση των παροχών/υπηρεσιών/υποδομών πρώτιστα προς ευάλωτες/ευπαθείς κοινωνικές ομάδες (ΑμΕΑ, άπορους κλπ).

  • Ολοκληρωμένες Παρεμβάσεις που αφορούν στη δημιουργία, συμπλήρωση, διεύρυνση, αναβάθμιση και διαχείριση δικτύων κοινόχρηστων χώρων και χώρων πρασίνου, παιδότοπων, παιδικών χαρών ή/και δικτύων πράσινων παρεμβάσεων στον αστικό ιστό με σκοπό τη βελτίωση των περιβαλλοντικών όρων και την προσβασιμότητα.

  • Ολοκληρωμένες Παρεμβάσεις που αφορούν στην αισθητική, λειτουργική, περιβαλλοντική, βιοκλιματική αναβάθμιση, διεύρυνση, συμπλήρωση πεζοδρομίων, ποδηλατοδρόμων, πεζοδρόμων, αντιμετώπιση φαινομένων χωρικής ασυνέχειας, και των επιμέρους υποδομών τους.

  • Παρεμβάσεις για εκσυγχρονισμό υποδομών διαχείρισης λυμάτων και δικτύων άρδευσης εντός πάρκων, υποδομές αντιπλημμυρικής προστασίας (πχ υπόγειες δεξαμενές ανάσχεσης πλημμυρικών παροχών) σε πάρκα και περιοχές εντός ζωνών υψηλού κινδύνου πλημμύρας. Παρεμβάσεις αξιοποίησης επεξεργασμένων λυμάτων και ομβρίων για επαναχρησιμοποίησή τους για άρδευση ή/και πυρόσβεση, διαχείριση βιομάζας περιοχών πρασίνου.

  • Εφόσον απαιτείται (φύση και μέγεθος των ανωτέρω δράσεων/παρεμβάσεων) στην πρόταση πρέπει να περιλαμβάνονται ευφυείς εφαρμογές/δράσεις (smart cities κλπ):

  • Ευφυείς σηματοδότες/σημάνσεις και συστήματα (νυχτερινού φωτισμού, ταχύτητας, προτεραιότητας κτλ) στις περιοχές του έργου (χώρους συνεύρεσης/διέλευσης κοινού, περιοχών με αυξημένο αριθμό ατυχημάτων).

  • Σύστημα Πυρόσβεσης/Πυρασφάλειας (υψηλού κινδύνου περιοχές, όπως περιαστικά δάση, χώροι συνεύρεσης κοινού, προστατευόμενες περιοχές).

  • Μέτρα Πρόληψης - Παρακολούθησης – Ελέγχου – Προστασίας σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης (σεισμούς, πλημμύρες, πυρκαγιές κτλ).

  • Συστήματα έγκαιρης προειδοποίησης/παρακολούθησης για τους πολίτες – χρήστες – αρμόδιους φορείς (πολιτική προστασία, πυροσβεστική, αστυνομία κ.α.).

Οι ανωτέρω προτεινόμενες δράσεις και παρεμβάσεις για τους νέους κοινόχρηστους χώρους που δημιουργούνται/διαμορφώνονται πρέπει να ενισχύουν τις “διεπαφές” του παραδοσιακού αστικού ιστού με τις «γειτνιάζουσες» αναπτυξιακές δυνατότητες και παραγωγικές λειτουργίες τοπίων. Η τελική πρόταση πρέπει να αποτελεί ένα σύγχρονο και βιώσιμο σύνολο, που θα αξιοποιεί στο μέγιστο δυνατό το αποτέλεσμα των παρεμβάσεων και δράσεων.

Ο συνολικός προϋπολογισμός της πρόσκλησης ανέρχεται σε 400.000.000,00 ευρώ(€).

Διάρκεια Εφαρμογής:

Το πρόγραμμα υλοποιείται έως την 31η Δεκεμβρίου 2023, με δυνατότητα παράτασης σε περιπτώσεις δικαιολογημένων αιτημάτων των Δικαιούχων. Η παράταση δίνεται με απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών.

Ως έναρξη υποβολής των Αιτημάτων ένταξης ορίζεται η ημερομηνία δημοσίευσης της παρούσας Πρόσκλησης και ως ημερομηνία λήξης της προθεσμίας υποβολής των αιτημάτων ορίζεται η 31η Μαρτίου 2021 (σύμφωνα με την 1η Τροποποίηση της Πρόσκλησης).

Η ημερομηνία υποβολής των προτάσεων δύναται να λήξει σε χρόνο ενωρίτερο της ανωτέρω προσδιοριζόμενης ημερομηνίας σε περίπτωση εξάντλησης του προς διάθεση προϋπολογισμού.

Πριν τη λήξη της προθεσμίας υποβολής προτάσεων, επιτρέπεται η επανυποβολή νέας πρότασης κατόπιν ακύρωσης της αρχικής πρότασης. Η πρόταση αξιολογείται βάσει της τελευταίας επιτυχούς/έγκυρης υποβολής.


 

Γενικά Θέματα:

  • Κάθε δυνητικός δικαιούχος έχει δικαίωμα να υποβάλλει μία (1) αίτηση χρηματοδότησης, με μέγιστο συνολικό αριθμό δύο (2) κύριων υποέργων (εξαιρούνται οι οριζόντιες επικουρικές δράσεις).

  • Η συνολική χρηματοδότηση κάθε αίτησης δικαιούχου θα ανέρχεται έως 10 εκ.€ (προ Φ.Π.Α.).

  • Δεν εντάσσονται στο Πρόγραμμα έργα που έχουν ήδη ενταχθεί για χρηματοδότηση από άλλα Προγράμματα. Επί πλέον, δεν εντάσσονται έργα που έχουν τη δυνατότητα και ήδη προορίζονται να ενταχθούν σε άλλα Προγράμματα με βάση τα εγκεκριμένα κείμενα και τις εξειδικεύσεις αυτών των Προγραμμάτων. Επισημαίνεται ότι το παρόν Πρόγραμμα λειτουργεί συμπληρωματικά άλλων Προγραμμάτων (π.χ. Τομεακών, Περιφερειακών ΕΠ του ΕΣΠΑ 2014-2020) με στόχο την ικανοποίηση των αυξημένων αναγκών που δεν είναι εφικτό να καλυφθούν από άλλα Προγράμματα.

  • Στην περίπτωση που ο συνολικός προϋπολογισμός της αίτησης είναι μεγαλύτερος του ποσού χρηματοδότησης από το Πρόγραμμα ή ο δικαιούχος πρόκειται να συμβάλλει με ίδιους πόρους στην υλοποίηση της προτεινόμενης πράξης (πχ μη επιλέξιμο τμήμα), τη διαφορά θα πρέπει να την καλύψει ο Δικαιούχος, υποβάλλοντας σχετική Απόφαση του αρμοδίου οργάνου και αποδεικνύοντας την εξασφάλιση των επιπλέον χρηματικών πόρων (ίδιοι πόροι, χορηγίες κλπ).

  • Στην περίπτωση που ο προϋπολογισμός της πρότασης υπερβαίνει το μέγιστο επιλέξιμο προϋπολογισμό και το έργο δηλώνεται ότι χρηματοδοτείται και από άλλη πηγή χρηματοδότησης, πρέπει πρώτα να απορροφηθούν οι πόροι του Προγράμματος και στη συνέχεια να χρησιμοποιηθούν οι πόροι των υπολοίπων πηγών χρηματοδότησης του Δικαιούχου.

  • Ως ημερομηνία έναρξης της επιλεξιμότητας κάθε είδους δαπάνης των προτεινόμενων έργων ορίζεται η ημερομηνία υποβολής της πρότασης στο Πρόγραμμα, με εξαίρεση τα υποέργα "δαπάνη σύνταξης και προετοιμασίας φακέλου υποβολής αίτησης χρηματοδότησης" και Μελετών που η επιλεξιμότητά τους ορίζεται από την δημοσίευση της παρούσας πρόσκλησης.

  • Σε περίπτωση που υφίσταται κάποιο εγκεκριμένο χρηματοδοτικό πρόγραμμα ή στρατηγικός σχεδιασμός, απαιτείται βεβαίωση της αρμόδιας υπηρεσίας του δικαιούχου "ότι το προτεινόμενο έργο δεν αντίκειται στα εγκεκριμένα μέτρα και παρεμβάσεις του συγκεκριμένου στρατηγικού σχεδιασμού ή της ολοκληρωμένης παρέμβασης (π.χ. ΣΒΑΚ, ΟΧΕ κλπ)". Σε κάθε περίπτωση ο Δικαιούχος οφείλει να αποδεικνύει την εναρμόνιση του προτεινόμενου έργου με την κείμενη πολεοδομική νομοθεσία (π.χ. εγκεκριμένο πολεοδομικό σχέδιο, θεσμοθετημένες χρήσεις γης κλπ).

  • Σε περίπτωση συνεργασιών μεταξύ των Δικαιούχων (πχ Διαδημοτική συνεργασία) είτε για λόγους βέλτιστου Σχεδιασμού Έργων/Δράσεων, Οικονομίας Κλίμακας κτλ. ευρύτερων περιοχών, είτε για λόγους μη επάρκειας/αδυναμίας Δικαιούχου, το πλήθος και τα ποσά των ανωτέρω υποέργων δύνανται να αυξάνονται αναλόγως. Οι εμπλεκόμενοι στις περιπτώσεις αυτές θα πρέπει να έχουν αμοιβαία αποφασίσει και συμφωνήσει το φυσικό και οικονομικό αντικείμενο (με Προγραμματική Συμφωνία), καθώς και τη διαχείριση του έργου (ένας Δικαιούχος της συνολικής Πράξης).

  • Ο δικαιούχος πρέπει να τηρεί τις απαιτήσεις του ν. 4624/2019 καθώς και του ν. 4403/2016 για τα όσα ορίζονται από Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα σε ότι αφορά την επεξεργασία των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα.


 


 

Ειδικότεροι κανόνες επιλεξιμότητας:

  • Επιλέξιμες είναι οι δαπάνες των βασικών μελετητών, οι οποίοι μετέχουν υποχρεωτικά ως τεχνικοί σύμβουλοι – μελετητές κατά την εκτέλεση δημοσίων έργων, κατ’ εφαρμογή του άρθρου 188 παρ. 6, σε συνδυασμό με το άρθρο 123 παρ. 3 του ν. 4412/2016.

  • Η Αγορά Γης είναι επιλέξιμη σε ποσοστό έως 15% του προϋπολογισμού του σχετικού υποέργου, εφόσον πληρούνται σωρευτικά οι ακόλουθοι όροι:

  1. Η αξία της εδαφικής έκτασης πιστοποιείται από ανεξάρτητο πιστοποιημένο εκτιμητή ή δεόντως εξουσιοδοτημένο επίσημο φορέα.

  2. Η έκταση δεν ανήκει στο δημόσιο ή σε νομικό πρόσωπο του ευρύτερου δημόσιου τομέα.

  3. Σε περίπτωση απαλλοτριώσεων, δαπάνη αγοράς νοείται η τιμή της αναγκαστικής απαλλοτρίωσης, η οποία καθορίζεται από τα αρμόδια δικαστήρια.

  • Οι δαπάνες των έργων / προμηθειών μπορούν να περιλαμβάνουν και εργασίες διαχείρισης ΑΕΚΚ. Θα αποτελούν διακριτό υποέργο και θα παρέχεται σχετική τεκμηρίωση για την εκτίμηση της αιτούμενης δαπάνης.

  • Η χρηματοδότηση παρεμβάσεων Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, επιπλέον των εργασιών που αφορούν στο κτιριακό κέλυφος, σε συστήματα θέρμανσης-ψύξης και ηλεκτρομηχανολογικές εγκαταστάσεις και εξοπλισμούς, προκειμένου για την περαιτέρω εξοικονόμηση πρωτογενούς ενέργειας, είναι επιλέξιμες εφόσον:

  1. η σκοπιμότητα τεκμηριώνεται επαρκώς από σχετική ανάλυση κόστους-οφέλους,

  2. δεν προκύπτει οικονομική δραστηριότητα από πώληση ηλεκτρικής ενέργειας (ενεργειακός συμψηφισμός (netmetering) ή εικονικός ενεργειακός συμψηφισμός (virtualnetmetering), παρεμβάσεις που αφορούν σε κάλυψη θερμικών φορτίων),

  3. βοηθούν στην επίτευξη εξοικονόμησης ενέργειας, σε συνδυασμό με τις λοιπές κτιριακές παρεμβάσεις.

  • 4.2.5 Στο πλαίσιο της πρότασης επιλέξιμες δαπάνες είναι και οι μελέτες ωρίμανσης των σχετικών έργων. Σε αυτή την περίπτωση, ο προϋπολογισμός της πράξης εγγράφεται κατά στάδια. Ειδικότερα, σε πρώτο στάδιο γίνεται η εγγραφή των Υποέργων των μελετών, οι οποίες οφείλουν να ολοκληρωθούν εντός δεκαοκτώ (18) μηνών από την ημερομηνία ένταξης της πρότασης (η ακριβής διάρκεια προκύπτει κατά την αξιολόγηση), και σε δεύτερο στάδιο, η εγγραφή των κύριων Υποέργων της πράξης. Σε περίπτωση μη έγκαιρης υλοποίησης των μελετών, χρηματοδοτούνται μόνο τα Υποέργα αυτών (πρώτο στάδιο).

  • Όσον αφορά στις απαιτούμενες μελέτες ωρίμανσης των έργων, επί ποινή αποκλεισμού της αίτησης του δικαιούχου, πρέπει να υπάρχει Φάκελος Έργου που να περιλαμβάνει το φυσικό αντικείμενο του έργου, την εκτίμηση Π/Υ, το Χρονοδιάγραμμα Μελέτης, την Προεκτίμηση Αμοιβών Μελετών κτλ.

  • Για την ανάθεση των μελετών, όπου αυτό απαιτείται, θα προηγηθεί Αρχιτεκτονικός Διαγωνισμός, σύμφωνα με την ΥΑ οικ. 26804 (ΦΕΚ Β 1427/2011) «Νέο πλαίσιο διενέργειας αρχιτεκτονικών διαγωνισμών & γενικά διαγωνισμών μελετών με απονομή βραβείων», άρθρο 1, παρ. 2.β.2.

  • Στις μελέτες των προτεινόμενων προς ένταξη έργων πρέπει να ικανοποιούνται οι ελάχιστες απαιτήσεις του «Κανονισμού Ενεργειακής Απόδοσης Κτιρίων» (ΚΕNΑΚ, ΚΥΑ Α.Π. ΔΕΠΕΑ/οικ. 178581/30.06.17).

  • Η ανέγερση νέων κτιρίων πρέπει να αφορά σε κτίρια με Σχεδόν Μηδενική Κατανάλωση Ενέργειας (σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 9 του Ν. 4122/2013, όπως τροποποιήθηκε και ισχύει με την παρ. 1 του άρθρου 70 του Ν. 4602/2019) και θα πρέπει να κατατάσσονται τουλάχιστον στην ενεργειακή κατηγορία Α, σύμφωνα με την YA Α.Π. ΥΠΕΝ/ΔΕΠΕΑ/85251/242/27.11.2018.

  • Τα υφιστάμενα κτίρια πρέπει να βελτιώνουν την ενεργειακή τους απόδοση κατά δύο (2) τουλάχιστον κατηγορίες, και να κατατάσσονται υποχρεωτικά σε ενεργειακή κατηγορία Β και άνω, μετά την υλοποίηση των παρεμβάσεων σύμφωνα με το άρθρο 7 του ΚΕΝΑΚ. Στην περίπτωση που δεν υπάρχει δυνατότητα επίτευξης του ανωτέρου στόχου, για κτίρια ειδικών κατηγοριών, σύμφωνα με τις προβλέψεις του άρθρου 11 του ΚΕΝΑΚ, υποβάλλεται η απόφαση του Συμβουλίου Αρχιτεκτονικής και η αιτιολογική και τεχνική έκθεση της παρ. 11 του άρθρου 6 του Ν. 4067/2012, οι οποίες συνοδεύουν την Μελέτη Ενεργειακής Απόδοσης και παρέχουν επαρκή τεκμηρίωση για τυχόν αλλοίωση, κατά τρόπο μη αποδεκτό, του χαρακτήρα ή της εμφάνισής τους ή τυχόν παραβίαση των ειδικών όρων και μορφολογικών περιορισμών που επιβάλλουν οι διοικητικές πράξεις προστασίας που διέπουν το προστατευόμενο κτίριο ή περιοχή.

  • Επιπλέον, επί ποινή αποκλεισμού της αίτησης του Δικαιούχου, πρέπει να περιλαμβάνεται και ο έλεγχος της στατικής επάρκειας του κτιρίου/υποδομής.

  • Στις περιπτώσεις που οι περιοχές επέμβασης εμπίπτουν στην αρμοδιότητα των Φορέων Διαχείρισης Προστατευόμενων Περιοχών (ΦΔΠΠ), σύμφωνα με τα οριζόμενα στο ν.4519/2018 «Φορείς Διαχείρισης Προστατευόμενων Περιοχών και άλλες διατάξεις», (Α’ 25), και λαμβάνοντας υπόψη τις μεταβατικές διατάξεις του άρθρου 43 του ν.4685/2020 «Εκσυγχρονισμός περιβαλλοντικής νομοθεσίας, ενσωμάτωση στην ελληνική νομοθεσία των Οδηγιών 2018/844 και 2019/692 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου και λοιπές διατάξεις» (Α’ 92), απαιτείται η Σύμφωνη Γνώμη αυτών.

  • Σε περίπτωση που προτείνεται παρέμβαση σε κτίριο χαρακτηρισμένο ως διατηρητέο απαιτείται η θετική γνωμοδότηση από το οικείο Συμβούλιο Αρχιτεκτονικής.

  • Σε περίπτωση που προτείνεται παρέμβαση σε κτίριο χαρακτηρισμένο ως νεότερο μνημείο απαιτείται η απόφαση της Υπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού (άρθρο 11 του ν.4355/2015).

  • Σε περίπτωση που η τελική χρήση του κτιρίου αφορά σε αθλητική εγκατάσταση, απαιτείται η σύμφωνη γνώμη του Υφυπουργού Αθλητισμού.

  • Ο σχεδιασμός του έργου πρέπει να εξασφαλίζει την προσβασιμότητα των ατόμων με αναπηρία, σύμφωνα με το ισχύον θεσμικό πλαίσιο.

  • Τα ανώτατα μοναδιαία κόστη (προ ΦΠΑ) ανά τ.μ. επιφάνειας ανέρχονται σε:

- Κύριοι χώροι σε νέα κτίρια: 1.500 €/τ.μ. ωφέλιμης επιφάνειας

- Επεμβάσεις σε υφιστάμενα κτίρια: 1.000 €/τ.μ. ωφέλιμης επιφάνειας

- Ανάπλαση υπαίθριων χώρων: 100 €/τ.μ. επιφάνειας

- Υπόγεια, Υπόγειοι χώροι στάθμευσης: 700 €/τ.μ. επιφάνειας

  • Για την αξιολόγηση της ύπαρξης Κρατικής Ενίσχυσης θα συμπληρώνονται σχετικά πεδία του ΤΔΠ, με την κατάλληλη τεκμηρίωση σχετικά με την μη ύπαρξη κρατικής ενίσχυσης ή τη συμβατότητα της ενίσχυσης με το ενωσιακό δίκαιο.

Στην περίπτωση ύπαρξης κρατικής ενίσχυσης, η συμβατότητά της θα εξεταστεί, ιδίως με βάση τον Κανονισμό (ΕΕ) αριθ. 651/2014 της Επιτροπής της 17ης Ιουνίου 2014 για την κήρυξη ορισμένων κατηγοριών ενισχύσεων ως συμβατών με την εσωτερική αγορά κατ' εφαρμογή των άρθρων 107 και 108 της Συνθήκης (Γενικός Απαλλακτικός Κανονισμός – ΓΑΚ), όπως εκάστοτε ισχύει, αλλά και οιαδήποτε άλλη ενωσιακή νομική βάση. Στην περίπτωση αυτή, το ποσό της χρηματοδότησης καθορίζεται με βάση τα ανώτατα όρια και εντάσεις ενίσχυσης που τίθενται στον ΓΑΚ, ανά κατηγορία), ή το σχετικό ενωσιακό κείμενο που επικαλείται ο Δήμος ή/και προτείνει η αρμόδια για την αξιολόγηση των προτάσεων Υπηρεσία. Ενδεικτικά, σύμφωνα με τα άρθρα 53, 55 και 56 του ΓΑΚ το ανώτατο όριο ενίσχυσης είναι η διαφορά μεταξύ των επιλέξιμων δαπανών και του κέρδους εκμετάλλευσης της επένδυσης, ενώ σύμφωνα με το άρθρο 14 τα ανώτατα όρια προσδιορίζονται στον ισχύοντα χάρτη περιφερειακών ενισχύσεων της Ελλάδας. Προκειμένου να αποδεικνύεται η πλήρωση του συνόλου των προϋποθέσεων που τίθενται στον ΓΑΚ ή τυχόν άλλη επικαλούμενη ενωσιακή νομική βάση, ο Δικαιούχος υποβάλλει μαζί με την αίτησή του την κατάλληλη, κατά περίπτωση, λίστα ελέγχου των όρων του ΓΑΚ συμπληρωμένη (Παράρτημα V) ή σε περίπτωση επίκλησης άλλης ενωσιακής νομικής βάσης αναλυτική τεκμηρίωση πλήρωσης των σχετικών προϋποθέσεων.

Στο πλαίσιο της παρούσας πρόσκλησης δεν χρηματοδοτούνται:

  • Εργασίες τακτικής συντήρησης υφιστάμενων υποδομών και εξοπλισμού,

  • Οι δαπάνες κινητού εξοπλισμού των κτιρίων (με εξαίρεση τα μουσεία και τα σχολεία).