ΑΤ 08

ΑΤ 08

ΑΤ08 : «Smart cities, ευφυείς εφαρμογές, συστήματα και πλατφόρμες για την ασφάλεια, υγεία - πρόνοια, ηλεκτρονική διακυβέρνηση, εκπαίδευση - πολιτισμό – τουρισμό και περιβάλλον, δράσεις και μέτρα πολιτικής προστασίας, προστασίας της δημόσιας υγείας και του πληθυσμού από την εξάπλωση της πανδημίας του κορωνοϊού COVID-19»

 

Η πανδημία του κορωνοϊού COVID-19 αποτελεί έναν καινούργιο παράγοντα που εντείνει τα προβλήματα, κυρίως των αστικών κοινωνιών, της καθημερινότητας των πολιτών, της τοπικής οικονομίας και της λειτουργίας της δημόσιας διοίκησης. Στο πλαίσιο αυτό, και υπό τις εντεινόμενες πιέσεις της κλιματικής αλλαγής, οι ευφυείς τεχνολογίες και δράσεις δύναται να προσφέρουν πολυπληθή εργαλεία για την ασφάλεια και τη βελτίωση της ποιότητας ζωής των πολιτών, τη διευκόλυνση της επαφής αυτών με τις υπηρεσίες, αλλά και τη βιώσιμη διαχείριση του φυσικού περιβάλλοντος.

  • Eπιλέξιμες δράσεις, ανά τομέα, στο πλαίσιο της παρούσας πρόσκλησης:
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ – ΑΣΦΑΛΕΙΑ
  • ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ
  • ΥΓΕΙΑ – ΠΡΟΝΟΙΑ
  • ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗ
  • ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ – ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ
  • ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΣΤΕΡΕΩΝ ΑΠΟΒΛΗΤΩΝ – ΚΥΚΛΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΕΝΕΡΓΕΙΑ
  • ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ
  • ΑΓΡΟΤΙΚΑ
  • ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΥΔΑΤΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ
  • Ο συνολικός προϋπολογισμός της πρόσκλησης ανέρχεται σε 130.000.000 ευρώ € .

Γενικά Θέματα:

  • Κάθε Δικαιούχος έχει δικαίωμα υποβολής δύο (2) αιτήσεων χρηματοδότησης, οι οποίες συνολικά δύναται να περιλαμβάνουν τα εξής υποέργα:
    • ένα (1) κύριο υποέργο για «Δράσεις και μέτρα παρακολούθησης, ελέγχου, πρόληψης και έγκαιρης προειδοποίησης»,
    • ένα (1) κύριο υποέργο για «Δράσεις και μέτρα ενίσχυσης της διοικητικής ικανότητας για την αντιμετώπιση κινδύνων»,
    • δύο (2) κύρια υποέργα για «Δράσεις προστασίας του πληθυσμού από την εξάπλωση της πανδημίας του COVID-19»,
    • ένα (1) κύριο υποέργο για «Ευφυείς εφαρμογές, συστήματα και πλατφόρμες για την πολιτική προστασία – ασφάλεια, υγεία - πρόνοια, ηλεκτρονική διακυβέρνηση, εκπαίδευση - πολιτισμό – τουρισμό και περιβάλλον»
  • Σε περίπτωση προμήθειας οχημάτων είναι επιλέξιμα ΜΟΝΟ πυροσβεστικά οχήματα ή/και οχήματα 4Χ4 με ιδιοκατασκευή για τοποθέτηση δεξαμενής νερού, έως τρία (3) οχήματα συνολικά ανά Δήμο, με την προϋπόθεση η επιχειρησιακή λειτουργία τους να είναι πλήρης.
  • Δεν εντάσσονται στο Πρόγραμμα έργα που έχουν ήδη ενταχθεί για χρηματοδότηση από άλλα Προγράμματα. Επί πλέον, δεν εντάσσονται έργα που έχουν τη δυνατότητα και ήδη προορίζονται να ενταχθούν σε άλλα Προγράμματα με βάση τα εγκεκριμένα κείμενα και τις εξειδικεύσεις αυτών των Προγραμμάτων. Επισημαίνεται ότι το παρόν Πρόγραμμα λειτουργεί συμπληρωματικά άλλων Προγραμμάτων (π.χ. Τομεακών, 21 Περιφερειακών ΕΠ του ΕΣΠΑ 2014-2020) με στόχο την ικανοποίηση των αυξημένων αναγκών που δεν είναι εφικτό να καλυφθούν από αυτά τα Προγράμματα.
  • Ως ημερομηνία έναρξης της επιλεξιμότητας κάθε είδους δαπάνης ορίζεται η ημερομηνία έκδοσης της παρούσας πρόσκλησης.
  • Σε περίπτωση που υφίσταται κάποιο εγκεκριμένο χρηματοδοτικό πρόγραμμα ή στρατηγικός σχεδιασμός, απαιτείται βεβαίωση της αρμόδιας υπηρεσίας του δικαιούχου "ότι το προτεινόμενο έργο δεν αντίκειται στα εγκεκριμένα μέτρα και παρεμβάσεις του συγκεκριμένου στρατηγικού σχεδιασμού ή της ολοκληρωμένης παρέμβασης (π.χ. ΣΒΑΚ, ΟΧΕ κλπ)". Σε κάθε περίπτωση ο Δικαιούχος οφείλει να αποδεικνύει την εναρμόνιση του προτεινόμενου έργου με την κείμενη πολεοδομική νομοθεσία (π.χ. εγκεκριμένο πολεοδομικό σχέδιο, θεσμοθετημένες χρήσεις γης κλπ).
  • Σε περίπτωση συνεργασιών μεταξύ των Δικαιούχων (πχ Διαδημοτική συνεργασία) είτε για λόγους βέλτιστου Σχεδιασμού Έργων/Δράσεων, Οικονομίας Κλίμακας κτλ ευρύτερων περιοχών, είτε για λόγους μη επάρκειας/αδυναμίας Δικαιούχου, το πλήθος των ανωτέρω υποέργων δύναται να αυξάνεται αναλόγως. Οι εμπλεκόμενοι στις περιπτώσεις αυτές θα πρέπει να έχουν αμοιβαία αποφασίσει και συμφωνήσει το φυσικό και οικονομικό αντικείμενο (με Προγραμματική Συμφωνία), καθώς και τη διαχείριση του έργου (ένας Δικαιούχος της συνολικής Πράξης).
  • Ο δικαιούχος πρέπει να τηρεί τις απαιτήσεις του ν.4624/2019 καθώς και του ν.4403/2016 για τα όσα ορίζονται από Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα σε ότι αφορά την επεξεργασία των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα

 

Ειδικότεροι κανόνες επιλεξιμότητας:

  • Η Αγορά Γης είναι επιλέξιμη σε ποσοστό έως 15% του προϋπολογισμού του σχετικού υποέργου, εφόσον πληρούνται σωρευτικά οι ακόλουθοι όροι:
  1. Η αξία της εδαφικής έκτασης πιστοποιείται από ανεξάρτητο πιστοποιημένο εκτιμητή ή δεόντως εξουσιοδοτημένο επίσημο φορέα.
  2. Η έκταση δεν ανήκει στο δημόσιο ή σε νομικό πρόσωπο του ευρύτερου δημόσιου τομέα.
  3. Σε περίπτωση απαλλοτριώσεων, δαπάνη αγοράς νοείται η τιμή της αναγκαστικής απαλλοτρίωσης, η οποία καθορίζεται από τα αρμόδια δικαστήρια.
  • Είναι επιλέξιμες οι δαπάνες των βασικών μελετητών, οι οποίοι μετέχουν υποχρεωτικά ως τεχνικοί σύμβουλοι – μελετητές κατά την εκτέλεση δημοσίων έργων, κατ’ εφαρμογή του άρθρου 188 παρ. 6, σε συνδυασμό με το άρθρο 123 παρ. 3 του ν. 4412/2016.
  • Οι δαπάνες των έργων / προμηθειών μπορούν να περιλαμβάνουν και εργασίες διαχείρισης ΑΕΚΚ. Θα αποτελούν διακριτό υποέργο και θα παρέχεται σχετική τεκμηρίωση για την εκτίμηση της αιτούμενης δαπάνης.
  • Η χρηματοδότηση παρεμβάσεων ΑΠΕ, προκειμένου για την περαιτέρω εξοικονόμηση πρωτογενούς ενέργειας, είναι επιλέξιμες εφόσον: α) η σκοπιμότητα τεκμηριώνεται επαρκώς από σχετική ανάλυση κόστους-οφέλους, β) δεν προκύπτει οικονομική δραστηριότητα από πώληση ηλεκτρικής ενέργειας, 22 γ) βοηθούν στην επίτευξη εξοικονόμησης ενέργειας, σε συνδυασμό με τις λοιπές παρεμβάσεις.
  • Η αξιοποίηση Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) πρέπει να χρησιμοποιείται αποκλειστικά για τις ανάγκες της λειτουργίας των υποδομών ύδρευσης και λυμάτων του Δικαιούχου, στόχος είναι η ενεργειακή αυτονομία αυτών, με όριο ισχύος την μέση ετήσια κατανάλωση των εν λόγω υποδομών, λαμβάνοντας υπόψη τυχόν υφιστάμενες και σχεδιαζόμενες υποδομές ΑΠΕ.
  • Τα ανωτέρω σημεία αφορούν και στην ηλεκτροκίνηση, σταθμοί φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων, εφόσον οι εν λόγω υποδομές (ΑΠΕ και σταθμοί φόρτισης) καλύπτουν πλήρως τις ανάγκες του δικαιούχου στο πλαίσιο της παρούσας πρότασης, δύναται να εξυπηρετούν και τις λοιπές ανάγκες του δικαιούχου.
  • Στο πλαίσιο της πρότασης επιλέξιμες δαπάνες είναι και οι μελέτες ωρίμανσης των σχετικών έργων, σε ποσοστό έως 5% του προϋπολογισμού του σχετικού υποέργου, τυχόν διαφορά λόγω της εφαρμογής του Κανονισμού Προεκτιμώμενων Αμοιβών Μελετών θα καλυφθεί από πόρους του Δικαιούχου.
  • Όσον αφορά στις μελέτες ωρίμανσης των έργων/δράσεων που θα εκπονηθούν, επί ποινή αποκλεισμού της αίτησης του δικαιούχου, πρέπει να υποβληθεί ο πλήρης Φάκελος Έργου της μελέτης (που να περιλαμβάνει το φυσικό αντικείμενο του έργου, την εκτίμηση Π/Υ, το Χρονοδιάγραμμα Μελέτης, την Προεκτίμηση Αμοιβών Μελετών κτλ) βάσει του οποίου έγινε η ανάθεση.
  • Ο δικαιούχος πρέπει να λαμβάνει όλα τα απαραίτητα μέτρα πληροφόρησης και δημοσιότητας για την επιτυχή υλοποίηση των προτάσεών του (π.χ. μηνύματα για μέτρα προστασίας από τον κορωνοϊό, ζητήματα πολιτικής προστασίας, ανακύκλωση, εξοικονόμηση πόρων, συμβουλές για εξοικονόμηση ενέργειας, σωστές διατροφικές συνήθειες, συνέπειες καπνίσματος, οφέλη χρήσης ποδηλάτου/περπατήματος και χρήση ΜΜΜ, πανδημίας, οδικής ασφάλειας, σε οθόνες σε στάσεις και χώρους παραμονής κοινού-πολιτών, κιόσκια πληροφόρησης κτλ).
  • Οι προτάσεις για προγράμματα καινοτομίας που αξιοποιούν πλατφόρμες/εφαρμογές/συστήματα πρέπει να είναι ολοκληρωμένες και να συμπεριλαμβάνουν ότι απαιτείται κατά περίπτωση για την επιτυχή εφαρμογή τους (IT, υπηρεσίες, εξοπλισμό, έργο), να έχουν διάρκεια τουλάχιστον 6 μηνών και έως 24 μηνών, ώστε να είναι ολοκληρωμένες και λειτουργικές, και να υπάρξουν συγκεκριμένα αποτελέσματα για περαιτέρω αξιοποίησή τους, με επιλέξιμη δαπάνη έως 10% του προϋπολογισμού του σχετικού υποέργου.
  • Σε περίπτωση που προτείνονται δράσεις/παρεμβάσεις σε κτίρια, μνημεία, μουσεία, αθλητικές εγκαταστάσεις ή γενικότερα σχεδιασμό/δράσεις με αρμοδιότητα και άλλων Υπουργείων (Πολιτισμού και Αθλητισμού, Πολιτικής Προστασίας κλπ) απαιτείται η θετική γνωμοδότηση/σύμφωνη γνώμη από τις αρμόδιες υπηρεσίες αυτών.
  • Για την αξιολόγηση της μη ύπαρξης κρατικής ενίσχυσης θα συμπληρώνονται σχετικά πεδία του ΤΔΕ βάσει της σχετικής λίστας ελέγχου της Κεντρικής Μονάδας Κρατικών 23 Ενισχύσεων του Υπουργείου Οικονομικών, συνοδευόμενη με την κατάλληλη τεκμηρίωση, που παρατίθεται στο Παράρτημα της παρούσας, σχετικά με την μη ύπαρξη κρατικής ενίσχυσης ή τη συμβατότητα της ενίσχυσης με το ενωσιακό δίκαιο. Εφόσον διαπιστώνεται η ύπαρξη στοιχείου κρατικής ενίσχυσης θα ζητείται η γνωμοδότηση της ΚΕΜΚΕ, σύμφωνα με το ν.4152/2013, συνυποβαλλόμενων όλων των απαραίτητων στοιχείων τεκμηρίωσης.
  • Στην περίπτωση ύπαρξης κρατικής ενίσχυσης, η συμβατότητά της θα εξεταστεί, ιδίως με βάση τον Κανονισμό (ΕΕ) αριθ. 651/2014 της Επιτροπής της 17ης Ιουνίου 2014 για την κήρυξη ορισμένων κατηγοριών ενισχύσεων ως συμβατών με την εσωτερική αγορά κατ' εφαρμογή των άρθρων 107 και 108 της Συνθήκης (Γενικός Απαλλακτικός Κανονισμός – ΓΑΚ), όπως εκάστοτε ισχύει, αλλά και οιαδήποτε άλλη ενωσιακή νομική βάση. Στην περίπτωση αυτή, το ποσό της χρηματοδότησης καθορίζεται με βάση τα ανώτατα όρια και εντάσεις ενίσχυσης που τίθενται στον ΓΑΚ, ανά κατηγορία), ή το σχετικό ενωσιακό κείμενο που επικαλείται ο Δήμος ή/και προτείνει η αρμόδια για την αξιολόγηση των προτάσεων Υπηρεσία. Προκειμένου να αποδεικνύεται η πλήρωση του συνόλου των προϋποθέσεων που τίθενται στον ΓΑΚ ή τυχόν άλλη επικαλούμενη ενωσιακή νομική βάση, ο Δικαιούχος υποβάλλει μαζί με την αίτησή του την κατάλληλη, κατά περίπτωση, λίστα ελέγχου των όρων του ΓΑΚ συμπληρωμένη (Παράρτημα V) ή σε περίπτωση επίκλησης άλλης ενωσιακής νομικής βάσης αναλυτική τεκμηρίωση πλήρωσης των σχετικών προϋποθέσεων.
  • Σε περίπτωση που προτείνονται δράσεις/παρεμβάσεις στο πλαίσιο της Απόφασης συνάφειας με αριθμ. πρωτ. 27521 ΕΞ 2020/02.10.2020 του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης απαιτείται να λαμβάνονται υπόψη τα επιμέρους σημεία της Απόφασης αυτής

 

Για περισσότερες πληροφορίες επικοινωνήστε μαζί  μας.