ΑΤ 12

ΑΤ 12

ΑΤ12 : «Δράσεις Ηλεκτροκίνησης στους Δήμους»

Η ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης αποτελεί σημαντική συνιστώσα για την ενεργειακή μετάβαση και στην Ανακοίνωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής της 11ης Δεκεμβρίου 2019 με τίτλο «Η Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία» (European Green Deal), με την οποία τίθεται ο στόχος να καταστεί η Ευρωπαϊκή Ένωση κλιματικά ουδέτερη το 2050 με την ανάληψη δράσεων σε όλους τους τομείς της οικονομίας, μεταξύ άλλων και με την ανάπτυξη καθαρότερων, οικονομικότερων και πιο υγιεινών μορφών ιδιωτικής και δημόσιας μεταφοράς.

Στόχοι της παρούσας πρόσκλησης είναι:

- η μείωση του κόστους της κινητικότητας, τόσο το κόστος λειτουργίας όσο και το κόστος συντήρησης και επισκευής των δημοτικών οχημάτων,

 - ο περιορισμός της ατμοσφαιρικής ρύπανσης,

- η μείωση της κατανάλωσης συμβατικών καυσίμων που συνδέονται με την επιδείνωση του φαινομένου του θερμοκηπίου

- η μείωση της ηχορύπανσης σε τοπική κλίμακα, και μέσω όλων αυτών και

- η προστασία της δημόσιας υγείας.

Με την παρούσα πρόσκληση, προβλέπεται η χρηματοδότηση ηλεκτρικών οχημάτων (αμιγώς ηλεκτρικών, υβριδικών εξωτερικής φόρτισης ή κυψέλης καυσίμου), και πιο συγκεκριμένα τύπου:

Ø Επιβατηγών οχημάτων (συμβατικών, διθέσιων, SUV κλπ)

 Ø Δίκυκλων οχημάτων (μοτοσυκλέτες, μοτοποδήλατα, ποδήλατα με υποβοηθούμενη ποδηλάτηση) Ø Μικρών φορτηγών (pick-up, van κλειστού τύπου, για δυσπρόσιτα μέρη κλπ) Ø Μικρών λεωφορείων (με προδιαγραφές για ΑμΕΑ) καθώς και μεγαλύτερων οχημάτων:

Ø Μέσων δημοτικής συγκοινωνίας (λεωφορεία, τρενάκια κλπ, με προδιαγραφές για ΑμΕΑ) Ø Οχημάτων για τη διαχείριση στερεών αποβλήτων (απορριμματοφόρα, πλυντήρια κάδων κλπ)

Ø Οχημάτων έργου/μεταφορών (φορτηγά κλπ)

καθώς και η κατασκευή/προμήθεια των απαραίτητων Σταθμών Φόρτισης (σημεία επαναφόρτισης κανονικής ή υψηλής ισχύος) και λοιπού αναγκαίου εξοπλισμού (π.χ. ηλεκτρονική πλατφόρμα διαχείρισης, μέτρα πυροπροστασίας) των ανωτέρω οχημάτων.

Οριζόντιες επικουρικές δράσεις για το σύνολο των ανωτέρω Δράσεων

- Έργα σύνδεσης, μεταφοράς, αποκατάστασης δικτύων Οργανισμών Κοινής Ωφέλειας (ΟΚΩ), εφόσον απαιτείται.

 - Παρεμβάσεις και δράσεις αξιοποίησης Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (Φ/Β στους χώρους στάθμευσης/φόρτισης κ.α.), στην αίτηση δύναται να περιλαμβάνεται υποέργο αξιοποίησης Α.Π.Ε. προϋπολογισμού έως το 100% της μέσης ετήσιας κατανάλωσης και όχι άνω του 10% του προϋπολογισμού της πράξης.

- Επιλέξιμη είναι η δαπάνη σύνταξης και προετοιμασίας φακέλου υποβολής αίτησης χρηματοδότησης του Δικαιούχου στο πλαίσιο της παρούσας Πρόσκλησης, σε ποσό έως 5.000 €.

Γενικά θέματα

  1. Κάθε Δικαιούχος έχει δικαίωμα υποβολής μίας (1) αίτησης χρηματοδότησης, η οποία δύναται να περιλαμβάνει έως δύο (2) κύρια υποέργα (εξαιρουμένων των οριζόντιων επικουρικών δράσεων), που συνολικά μπορούν να περιλαμβάνουν: 7 - έως πέντε (5) μικρά ηλεκτροκίνητα οχήματα (επιβατηγά, δίκυκλα, pick-up, van κλειστού τύπου, SUV, μικρά ηλεκτροκίνητα λεωφορεία κλπ) και - έως πέντε (5) μεγάλα ηλεκτροκίνητα οχήματα (λεωφορεία/τρενάκια δημοτικής συγκοινωνίας, οχήματα για τη διαχείριση στερεών αποβλήτων, οχήματα έργου/μεταφορών κλπ), καθώς και - τους απαιτούμενους σταθμούς φόρτισης αυτών (και λοιπού αναγκαίου εξοπλισμού). Αναπόσπαστο στοιχείο των ανωτέρω προμηθειών πρέπει να αποτελεί η εκπαίδευση και υποστήριξη για τουλάχιστον έξι (6) μήνες, από την οριστική παραλαβή των οχημάτων/εξοπλισμού, του προσωπικού/δικαιούχου από τον προμηθευτή (ανεξαρτήτως της εγγύησης των οχημάτων/φορτιστών κλπ).
  2. Δεν εντάσσονται στο Πρόγραμμα έργα που έχουν ήδη ενταχθεί για χρηματοδότηση από άλλα Προγράμματα. Επί πλέον, δεν εντάσσονται έργα που έχουν τη δυνατότητα και ήδη προορίζονται να ενταχθούν σε άλλα Προγράμματα με βάση τα εγκεκριμένα κείμενα και τις εξειδικεύσεις αυτών των Προγραμμάτων. Επισημαίνεται ότι το παρόν Πρόγραμμα λειτουργεί συμπληρωματικά άλλων Προγραμμάτων (π.χ. Τομεακών, Περιφερειακών ΕΠ του ΕΣΠΑ 2014-2020) με στόχο την ικανοποίηση των αυξημένων αναγκών που δεν είναι εφικτό να καλυφθούν από αυτά τα Προγράμματα.
  3. Σε περίπτωση συνεργασιών μεταξύ των Δικαιούχων (πχ Διαδημοτική συνεργασία) είτε για λόγους βέλτιστου Σχεδιασμού Έργων/Δράσεων, Οικονομίας Κλίμακας κτλ ευρύτερων περιοχών, είτε για λόγους μη επάρκειας/αδυναμίας Δικαιούχου, το πλήθος των ανωτέρω δύναται να αυξάνεται αναλόγως. Οι εμπλεκόμενοι στις περιπτώσεις αυτές πρέπει να έχουν αμοιβαία αποφασίσει και συμφωνήσει το φυσικό και οικονομικό αντικείμενο (με Προγραμματική Συμφωνία), καθώς και τη διαχείριση του έργου (ένας Δικαιούχος της συνολικής Πράξης).
  4. Ο δικαιούχος πρέπει να τηρεί τις απαιτήσεις του ν.4624/2019 καθώς και του ν.4403/2016 για τα όσα ορίζονται από Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα σε ότι αφορά την επεξεργασία των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα.

Ειδικότεροι κανόνες επιλεξιμότητας

  1. Η χρηματοδότηση δράσεων αξιοποίησης ΑΠΕ, προκειμένου για την περαιτέρω εξοικονόμηση πρωτογενούς ενέργειας, είναι επιλέξιμες εφόσον: α) η σκοπιμότητα τεκμηριώνεται επαρκώς από σχετική ανάλυση κόστουςοφέλους, β) δεν προκύπτει οικονομική δραστηριότητα από πώληση ηλεκτρικής ενέργειας, γ) βοηθούν στην επίτευξη εξοικονόμησης ενέργειας, σε συνδυασμό με τις λοιπές παρεμβάσεις.
  2. Η αξιοποίηση Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) πρέπει να χρησιμοποιείται αποκλειστικά για τις ανάγκες της λειτουργίας των υποδομών του δικαιούχου, στόχος είναι η ενεργειακή αυτονομία αυτών, με όριο ισχύος την μέση ετήσια κατανάλωση των εν λόγω υποδομών, λαμβάνοντας υπόψη τυχόν υφιστάμενες και σχεδιαζόμενες υποδομές ΑΠΕ.
  3. Η επιχειρησιακή λειτουργία των προτεινόμενων οχημάτων πρέπει να είναι πλήρης και να περιγράφεται αναλυτικά στην σχετική έκθεση σκοπιμότητας της προμήθειας αυτών.
  4.  Από τα προτεινόμενα οχήματα στη διαχείριση στερεών αποβλήτων επιτρέπεται μόνο ένα (1) να είναι για συλλογή σύμμεικτων αστικών αποβλήτων (απορριμματοφόρο, container κλπ). Δεν είναι επιλέξιμα στην παρούσα πρόσκληση οχήματα σχετικά με την ανακύκλωση απορριμμάτων, τα οποία είναι επιλέξιμα στην πρόσκληση ΑΤ04 του προγράμματος.
  5.  Βάσει του άρθρου 23 του ν.4710/20, όπως προβλέπονται στην παρ. 1 του άρθρου 14 του ν.4270/2014, είναι υποχρεωτική η εγκατάσταση και λειτουργία ελάχιστου αριθμού υποδομών επαναφόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων στους χώρους στάθμευσης οχημάτων (είτε κλειστούς είτε ανοιχτούς), όπου στεγάζονται οι υπηρεσίες των Δήμων και όπου προβλέπεται ή έχει προβλεφθεί η λειτουργία ή κατασκευή χώρων στάθμευσης κοινής χρήσης, κατά τον ίδιο τρόπο υπολογισμού του αριθμού των υποδομών που προβλέπονται για τα νέα και τα υφιστάμενα κτίρια, καθώς και για όσα βρίσκονται υπό καθεστώς μίσθωσης (προβλέπεται η υποχρέωση τήρησης διαδικασίας γνωστοποίησης στον ιδιοκτήτη του κτιρίου). Για τα υφιστάμενα κτίρια που διαθέτουν περισσότερες των είκοσι (20) θέσεων στάθμευσης οχημάτων, καθίσταται υποχρεωτική σε κάθε περίπτωση η εγκατάσταση κατ’ ελάχιστον ενός σημείου επαναφόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων.
  6. Στο πλαίσιο της αντιμετώπισης των συνεπειών της πανδημίας του κορωναϊού COVID-19 και της ευθυγράμμισης δημοσιονομικών και οικονομικών πολιτικών σε ενωσιακό επίπεδο, προτεραιότητα πρέπει να δίνεται σε εξοπλισμούς/οχήματα που κατασκευάζονται ή/και συναρμολογούνται σε χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου (ΕΟΧ).
  7. Για την αξιολόγηση της μη ύπαρξης κρατικής ενίσχυσης θα συμπληρώνονται σχετικά πεδία του ΤΔΕ βάσει της σχετικής λίστας ελέγχου της Κεντρικής Μονάδας Κρατικών Ενισχύσεων του Υπουργείου Οικονομικών, συνοδευόμενη με την κατάλληλη τεκμηρίωση, που παρατίθεται στο Παράρτημα της παρούσας. Εφόσον διαπιστώνεται η ύπαρξη στοιχείου κρατικής ενίσχυσης θα ζητείται η γνωμοδότηση της ΚΕΜΚΕ, σύμφωνα με το ν.4152/2013, συνυποβαλλόμενων όλων των απαραίτητων στοιχείων τεκμηρίωσης.

 

Στο πλαίσιο της παρούσας πρόσκλησης δεν είναι επιλέξιμες:

 Ø Δαπάνες ωρίμανσης των προτάσεων.

Ø Εργασίες τακτικής συντήρησης υφιστάμενου εξοπλισμού

 

Ο συνολικός προϋπολογισμός της πρόσκλησης ανέρχεται σε 120.000.000 ευρώ €.

Για περισσότερες πληροφορίες επικοινωνήστε μαζί μας.